Jak vytvořit landing page, která prodává

Landing page (česky vstupní stránka, i když vzhledem k jejímu účelu by se skutečně hodilo použít spíše výraz “přistávací stránka”) je webová stránka, na kterou se uživatelé dostanou zpravidla z kampaňového e-mailu, PPC reklamy či proklikem z postu na sociálních sítích.
Její cíl je poměrně jednoznačný – nejčastěji je jím prodej produktu či služby nebo jiná akce uživatele, například přihlášení se do e-mailové databáze. Každopádně, vždy je zapotřebí, aby uživatel na landing page udělal nějakou akci.

Mám pro vás 5 tipů, jak mu k tomu dopomoci.

1. Vyprávějte příběh

Představte si vaší landing page jako příběh, který uživateli vyprávíte. Čím ho zaujmete hned na začátek? A čím tuhle zvědavost rozvinete? Jak mu potvrdíte, že se (nákupem) u vás rozhodl správně?
Obecně by se měl tento příběh držet scénáře:

Jasný úvod
Z nadpisu a podnadpisu landing page se uživatel jasně dozví, na jakou stránku se dostal a co na ní může očekávat. Také dobře funguje, pokud je součástí úvodu CTA tlačítko, které uživatele posouvá dále na stránku (zpravidla na vysvětlení toho, jak služba či produkt funguje). Jednak se díky němu uživatel rovnou dostane k tomu nejvíce podstatnému, a jednak už v úvodu interaguje s vaší landing page.

Jak to má správně vypadat? Můžete se jít podívat třeba na airbank.cz
Zdroj: airbank.cz


Rozvinutí úvodu
Zpravidla k tomuto účelu slouží vypíchnutí tří či více benefitů, které se nevešly do úvodu. Dobře funguje jejich doplnění ikonami. Uživatele utvrzují v tom, že je produkt/služba hodna pozornosti, a díky tomu pokračuje ve scrollování stránkou.

Interakční prvek a ceník
Nejdůležitější část z celé landing page. Interakčním prvkem může být například kalkulačka ( “spočítejte si, jak je nabízená služba výhodná/na kolik vás vyjde“), konfigurátor (“nakonfigurujte si službu tak, aby vyhovovala vám“) nebo “jen” grafické rozpracování toho, jak služba funguje či co je jejím obsahem.
Každopádně – po prostudování interakčního prvku už by měl mít uživatel jasnou představu o tom, jak služba funguje a také, kolik za ní zaplatí. Je to přesně tak – na tomto místě landing page už je rozhodně potřeba prezentovat ceník. Z mých osobních zkušeností vyplývá, že není vhodné cenu “schovávat” až na konec stránky – uživatel se může cítit určitým způsobem okradený o čas, který strávil scrollováním v případě, že je na něj částka příliš vysoká. Celkově je schovávání ceny považováno za určitou “kulišárnu” ze strany obchodníka, evokující jeho nečestné jednání.
A samozřejmě – na tomto místě nezapomeňte na jasně natextované CTA tlačítko, přes které uživatel zboží objedná/posune ho dále v hierarchii webu/otevře objednávkový formulář apod.

Reference od spokojených zákazníků
Část “příběhu”, které věnuju samostatný tip. Pro tuto chvíli je ale potřeba vědět, že zákaznické reference je velmi dobré na landing page uvést – celkově zvyšují důvěryhodnost celé stránky a díky tomu i ochotu uživatele nakoupit (či provést jinou požadovanou akci).

Kontaktní formulář
Další z částí, která si zaslouží samostatný tip. Každopádně, pokud uživatel doscrolloval až sem, je potřeba mu nabídnout možnost vaší službu co nejjednodušeji objednat nebo poptat.

Často kladené otázky
Umístěním často kladených otázek na landing page ulehčíte práci vaší zákaznické podpoře a především si dopomůžete k tomu, abyste zbytečně nepřišli o zákazníka. Myslete na to, že pokud se uživatel nedozví vše potřebné, pravděpodobně landing page (navždy) opustí. Správně sestavená sekce často kladených otázek by měla vždy vycházet z reálných dotazů zákazníků na produkt/službu. Vycházejte tedy z nejčastějších požadavků, se kterými se zákazníci obrací na zákaznickou podporu, nebo se prostě zeptejte vašich potenciálních klientů – ukažte jim vaší landing page, seznamte je s nabízeným produktem/službou a zeptejte se jich, jaké informace by je zajímali a zároveň je nenašli na vaší stránce.

Základní scénář vašeho “příběhu” máme hotový. Co dalšího byste měli udělat, pokud chcete vaší landing page
zákazníkům maximálně zatraktivnit?

2. Ukažte reference

Představte si reference na vaší stránce jako medaile na uniformě generála. Prokazují stejnou službu – dávají okolí najevo dosažený úspěch a také zvyšují celkovou důvěryhodnost.
Reference mohou mít různou formu. Jednou z nich jsou například textová doporučení.

Ano, správně. Použila jsem jako příklad reference ze svého webu.

U textových doporučení je ideální uvádět kontakt (zpravidla e-mail) na poskytovatele reference – dáváte tak čtenářovi možnost si danou referenci reálně ověřit a tak posílíte jeho důvěru v to, že jste si referenci nevymysleli sami.

Další častou formou je zveřejnění log společností, které už váš produkt či službu využívají. Opět je to forma reference, která vám v očích uživatele dodá na kredibilitě. Jen nezapomeňte na to, že před umístěním log je potřeba si u každé ze společností ověřit, že jejich logo na svou landing page umístit můžete. V opačném případě riskujete právní oplétačky.

Nástroj na měření zákaznických cest Adobe Marketo vám svými referencemi říká, že když mu důvěřují třeba ve Fujitsu, tak proč byste nemohli i vy?
Zdroj: marketo.com

 3. Kontaktní formulář? Jenom nezbytné údaje

Nesnažte se z uživatelů vytáhnout maximum údajů. Je pochopitelné, že se jako obchodník snažíte získat o potenciálním klientovi co nejvíce informací, myslete ale na to, že čím více toho bude muset zákazník ve formuláři vyplňovat, tím větší je šance, že vaší landing page prostě opustí – a vy zůstanete bez konverze.

Většině uživatelů nevadí, když uvedou své jméno, příjmení a e-mailovou adresu. Dotaz na datum narození (to může být vnímáno jako poměrně intimní informace) a telefonní číslo (“hned mě budou otravovat…”) už jsou no go, která můžou uživatele odradit.

Pokud toho přece jen o zákazníkovi chcete zjistit více, můžete ho o další informace požádat na “děkovací stránce”, která se zobrazí po vyplnění formuláře – a ideálně mu za poskytnutí dalších informací nabídnout nějaký benefit, třeba poukaz na slevu a podobně.

Jméno, e-mail a microcopy s ujištěním, že nebudete spamovat. Ideál.
Zdroj: themeforest.net

4. Slaďte vaše PPC reklamy s texty na landing page

Landing page je často kampaňovou stránkou. To mimo jiné znamená, že se na ní uživatel dostane z nějaké kampaně – často je to PPC kampaň.

Určitě tedy získáte plusové body, pokud uživateli poskytnete plynulý zákaznický zážitek – třeba tím, že sladíte headline PPC kampaně s headlinem vaší landing page. To se může zdát jako detail, uživatel ale díky tomu jasně pozná, že “se dostal správně”.

Také myslete na celkový obsah PPC inzerátu – pokud v něm nabízíte konkrétní položku (např. čajovou konvičku), je potřeba, aby se uživatel kliknutím na inzerát dostal přímo na sekci, kde čajové konvičky nabízíte, a ne na obecný úvod. Jde vám přece o to, aby se uživatel dostal přímo k cíli – a nakoupil.

5. Testujte

Kdo netestuje (s uživateli), nic se nedozví. Obecně se dá říci, že každý váš projekt – ať už je to landing page, nebo cokoliv jiného – je pouze hypotézou o tom, jak by to mohlo fungovat. Teprve reálná zpětná vazba uživatelů rozhoduje o tom, jestli vaše “hypotéza” funguje, nebo ne.

Pod testováním si nepředstavujte žádný nekonečně složitý proces – stačí, když vaší landing page ukážete ca 5. přátelům, kteří spadají do vaší cílové skupiny a vyslechnete si jejich názor na váš výtvor. Jejich zpětnou vazbu pak zapracujete do svého řešení. Na landing page také nezapomeňte nasadit například Google Analytics, která vám dodají kvantitativní data o tom, jak uživatelé vaši landing page používají. Podle těch můžete vaší stránku dále upravovat.

Potřebujete s čímkoliv na landing page poradit? Jsem vám k službám. Dejte mi vědět na zazvorkova.helena@gmail.com

Sdílet článek:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Mohlo by vás zajímat