3 případy, ve kterých se vám web od profíka nevyplatí

Mít vymazlený web je nutnost. Dneska hledají všichni všechno na webu. Kdo nemá web, jako by nebyl!

Nejspíš už jste některé z těchto tvrzení slyšeli. Zkrátka a dobře, obecná pověra praví, že web potřebuje každý, ideálně naprosto profesionální a statisícový. A nebojte se – tahle investice se vám určitě vrátí.

No, a nebo taky ne. Pojďme se podívat na situace, ve kterých se vyplatí vytvoření profesionálního webu zvážit.



1. Web není jedním z vašich hlavních prodejních kanálů.



Jste kosmetička, která svou práci prezentuje především skrze fotky na sociálních sítích a zároveň zde i komunikuje s klienty? Nebo se živíte výrobou domácí kosmetiky, která má největší odbyt přes platformu Fler? Pak si troufám tvrdit, že je pro vás profesionální, vymazlený web poměrně zbytečný. Investice do webu se vám musí vrátit, a to ideálně v poměrně krátkém čase. V uvedených případech by tomu tak pravděpodobně nebylo – jinými slovy, ani v jednom z případů není web jedním z hlavních prodejních kanálů.

Jak poznat, jestli to není i váš případ? Jednoduše.

Web není jedním z vašich hlavních prodejních kanálů v případě, kdy většina vašeho kontaktu se zákazníky – a tím pádem i prodejů či sjednání zakázek – probíhá přes jiné médium.

Jiným médiem v tomto případě rozumíme například zmíněné sociální sítě či jiné specializované platformy (Fler, Na volné noze apod.). Pokud je toto i váš případ, investici do profesionálního webu zvažte. Vaši značku sice podpoří v každém případě, je potřeba se ale smířit s tím, že investice do něj se vám touto formou bude vracet spíše v řádu let než měsíců.

 

2. Jste opravdu silní v logickém a marketingovém myšlení.


Často se setkávám s názorem, že „web bychom si nechali udělat, ale je to příliš drahé“. Tomuto názoru rozumím, zároveň chci ale varovat před tvorbou webu „svépomocí“. Ano, ušetříte peníze na vstupu (rozhodně ale neušetříte svůj čas). Pokud ale nespadáte do skupiny těch, pro které není web jedním z hlavních prodejních kanálů, toto šetření se vám pravděpodobně draze vymstí.

 

 

„Pokud si myslíte, že dobrý design je drahý, podívejte se na cenu špatného designu.“
– Dr. Ralf Speth, výkonný ředitel Jaguar Land Rover


Za svou praxi jsem se setkala už s mnoha weby, které si jejich majitelé dělali sami. „Odměnou“ za ušetřené peníze jim většinou byla nelogická struktura webu, opomenutí zásadních informací (ceník apod.), špatný a nesrozumitelně zadefinovaný popis služeb či zvláštní grafické zpracování, celkově se nehodící ke klientově značce.

Největší problém ale nevidím ve špatném technickém zpracování. Je jím to, že jakožto vlastník vašeho podnikání prostě nemáte od svých služeb dostatečný odstup. Podvědomě předpokládáte, že vaši zákazníci toho ví o vašich službách stejně tolik, jako toho o nich víte vy. A co neví, to jsou schopní si domyslet nebo proaktivně dohledat. V praxi to takhle samozřejmě nefunguje. Tvůrce webu (zpravidla UX designér) pak funguje jako jakýsi „cvičný zákazník“ a zároveň marketingový psycholog, který nejdříve dobře pochopí váš byznys a ten přeformuluje do srozumitelného webu. Říká se, že UX design je vlastně logické myšlení na papíře, respektive v prototypu. Zároveň zohledňuje marketingovou stránku celého byznysu, který prezentuje a nahlíží na něj očima zákazníků.

Pokud jste tedy všech výše zmíněných kroků schopni sami, jsem toho názoru, že je možné si vytvořit jednoduchý prezentační web, který vám pravděpodobně bude fungovat. Já se ale nejčastěji setkávám právě s tím, že podnikatelům jednoduše chybí patřičný odstup od vlastních služeb, pokud přijde na jejich webovou prezentaci. Proto je vhodné tvorbu nového webu s UX designérem minimálně zkonzultovat. Většina „UXáků“ konzultace nabízí v řádu několik tisíc korun, které se vám po spuštění logicky i byznysově funkčního webu velmi rychle vrátí.

 

3. Hodláte za web utratit méně než 70 000 Kč.



Narazili jste na studio či agenturu, která vám nabízí kompletní zhotovení webu za 10 000 Kč či podobně podezřele nízkou částku? Zpozorněte. Nový (funkční) web, případně jeho redesign, zahrnuje namátkou úvodní konzultaci s designérem (často i několik), analýzu konkurence, alespoň základní SEO analýzu, tvorbu struktury webu, jeho grafické zpracování, otextování, alespoň základní testování s jeho uživateli (zeptání se na názor vašich zákazníků – to s malou pomocí tvůrce webu zvládnete i sami) a také nasazení na redakční systém, případně kódování. Na základě všeho vypsaného je vám už asi jasné, že tohle všechno se do rozpočtu 10 000 Kč prostě nevejde.

No jo, jak to ale ty agentury dělají, že mohou takhle levné weby nabízet?

Jednoduše. Z mých zkušeností je to zpravidla cena „od“ – počítejte tedy, že finální částka může být mnohonásobně vyšší. Další, horší a bohužel i častější variantou, je pouhé přeprodávání hotových grafických šablon. Ty příslušný grafik pouze „přebarví“ podle barevné typologie vaší značky a voilá, máte web. Že potřebujete mít na homepage místo fotek textový popis? Máte smůlu. Že potřebujete lepší kontaktní formulář? Máte smůlu – tohle technické „řešení“ to prostě neumožňuje. Zkrátka budete muset vaše služby či jinou nabídku různě pozohýbat a… no, prostě zpitvořit a to tak, aby seděly do šablony. Že vám to přijde trochu jako blbost, která nemůže fungovat? Nepřijde. Skutečně tomu tak je. Ve finále se vám totiž dostane webu, který nebude dokonalou výkladní skříní vašeho byznysu, ale pouze jakýmsi výluhem, nacpaným a osekaným dle předem definované „krabice“.

 

 

„Levně placené, dvakrát placené.“
– moje babička


Sáhněte po takto levném webu, pokud spadáte do skupiny zákazníků, o které píši v prvním bodě. Jako dočasné řešení je zřejmě postačující a především – jeho cílem není vydělávat peníze.
V opačném případě je moje zkušenost taková, že většina klientů, co se nechala chytit do pasti zdánlivé úspory, na toto rozhodnutí tvrdě doplatila – výsledek byl prostě nepoužitelný. A já měla o zakázku navíc.

Napadají vás další případy, ve kterých se profesionální web nevyplatí? Napište mi je do komentářů.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp